SPORTSPONSERING ZOALS IK HET ZIE
Praktisch alle grote merken en bedrijven overwegen op een moment om in sportsponsoring te stappen. Het is een strategische afweging, maar ook vaak een emotionele keuze van een ondernemer. Topsport kan niet zonder goede sponsors, dus is het maatschappelijk belang van sportsponsoring zeer groot. Topsport heeft een miljoenenbereik en mensen genieten er dagelijks van.
Maar als sponsor wil je meer bereiken dan het dienen van het maatschappelijk belang. Sportsponsoring geeft naamsbekendheid. Door slim logo’s te plakken kan een stijging van bekendheid snel gerealiseerd worden. De nieuwe grote sponsors in het voetbal bewijzen dit, denk aan alle crypto-bedrijven die hierin zijn gestapt.
De grootste waarde van sportsponsoring zit niet in de naamsbekendheid. Als sportsponsor moet je investeren in ‘below the line marketing’ met slimme activatie gericht op jouw eigen doelgroep. Dit is met name van belang voor BtoB merken, maar ook consumentenmerken moet hun zakelijke doelgroep bedienen als onderdeel van de sportsponsoring.
Sportsponsoring is dus meer dan logo’s plakken en bier drinken met relaties. Een goede activatie campagne draait om de inhoud. Welke verhalen wil je delen met jouw klanten en relaties, gekoppeld aan de sport die gesteund wordt? Investeer dus in contentplatformen, inhoudelijke sessies rondom de sport en kennisdeling vanuit de sport.
De activatie campagne Kompas in Vooruitgang van JAJO is zo’n contentplatform. Ik ben er trots op dat ik het gezicht van deze campagne mag zijn. Na de twee campagnes van Team Brunel is dit de derde Ocean Race waar ik bij betrokken ben.
TEAM JAJO IN DE OCEAN RACE
De Ocean Race startte op 15 januari 2023 in Alicante. Ik ben onderdeel van Team JAJO. Bouwbedrijf JAJO is hoofdsponsor van het zeilteam dat meedoet met de VO65 Ocean Race Sprint Cup. De laatste drie dagen voor de start ben ik aangehaakt bij het team. Wat volgde was een inspirerend weekend met pro-am race zeilen, de teampresentatie leiden en het team uitzwaaien van een tweemaster op zee.
VOLG TEAM JAJO
ACTIVATIECAMPAGNE ‘KOMPAS IN VOORUITGANG’
Als content navigator van TEAM JAJO in de Ocean Race leg ik de verbinding tussen het zeilteam en de sponsors. In samenwerking met StageContent van Ruth van der Vlugt is de Linkedin campagne ‘kompas in vooruitgang’ live gegaan. Op deze campagne site worden verhalen gedeeld over duurzame- bouw en vastgoed oplossingen.
En we zoeken een nieuwe navigator. Jonge talenten in de bouw- en vastgoedwereld kunnen hun innovaties delen op de campagnesite. De winnaar van deze campagne wedstrijd vaart mee in de pro-am race bij de stop-over in Scheveningen.
Lees meer over duurzaam en circulair bouwen en bekijk mijn video’s van Stop-over in Alicante via Kompas in Vooruitgang.
ROAD TO SCHEVENINGEN
Tijdens de videoserie ‘Road to Scheveningen’ bezoek ik als contentnavigator bijzondere initiatieven die de bouw- en vastgoedsector vooruitbrengen. Ik reisde van Aarhus naar Scheveningen, net zoals Team JAJO.